Van het toegankelijk maken van allerlei soorten gegevens uit computers, laptops, tablets en telefoons tot het opzeggen van social media en online diensten.
Digitale persoonlijke informatie
Persoonlijke informatie van de overledene is vaak opgeslagen op deze gegevensdragers. Denk aan digitale administratie, e-mail(adressen), foto’s, muziek en filmbestanden, maar ook sms-berichten of chatbestanden zoals WhatsApp.
Sociale media en online diensten
De overledene kan ook gebruik hebben gemaakt van social media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram en misschien zelfs een eigen webpagina. Maar ook nog lopende abonnementen op online (opslag)diensten zoals Dropbox, Google Drive, Spotify, Netflix, iCloud en OneDrive. Waren deze diensten in gebruik, wilt u ze kunnen inzien of erover beschikken, of wenst u ze juist te beëindigen en op welke wijze moet dat dan gebeuren en bij wie?
Toegang tot apparatuur
Vaak is het moeilijk voor nabestaanden om toegang tot al die digitale informatie te krijgen door het ontbreken van wachtwoorden van dergelijke diensten of de gebruikte computer(s). Bij mobiele telefoons en tablets ontbreken bijvoorbeeld pin- of toestelcodes waardoor deze apparatuur én informatie niet meer toegankelijk is. Eigenlijk allemaal zaken waar de nabestaanden zich niet direct mee willen of kunnen bezighouden. Gewoon omdat men daar de tijd, kennis of simpelweg de techniek en apparatuur niet voor heeft.
Professionals van Digitale Nazorg
Dan is het goed om te weten dat u een beroep kunt doen op de professionals van Digitale Nazorg. In samenwerking met Attingo Data recovery herstellen zij in voorkomende gevallen de data!