Terwijl de meeste mensen lekker kerst en (bijna) de jaarwisseling aan het vieren zijn, zijn sommige mensen juist niet vrij. Zo houdt ons al enkele dagen een express case bezig, waarbij de klant een NAS aanleverde met ‘een aantal uitgevallen schijven’. Nu is dit dagelijkse kost voor onze engineers, maar toch kwam er een goede uitdaging bij. De NAS had op vrijdag de 18e aangegeven bij de RAID5 configuratie dat er een disk uit was gevallen. Deze werd direct door de aanwezige spare overgenomen, echter bij de rebuild ging de stroom eraf. Alsof het lot hen even geheel niet goed gezind was, want de NAS wilde erna niet meer benaderbaar zijn.
Gelukkig is de IT-partner in kwestie zo slim geweest om ons in te schakelen en heeft niks meer verder geprobeerd en maar goed ook. Na een clone gemaakt te hebben van de disks, is bij ons een engineer aan de slag gegaan om in kaart te brengen wat wel en niet werd ge-rebuild door de NAS en waar we zelf verder dienden te gaan met de rebuild. Zie het als volgt: u bent een puzzel van een wiebelende tafel naar een stabiele aan het brengen en halverwege valt de eerste tafel om. Dan zult u én verder moeten gaan met de stukken verhuizen én de missende stukken in moeten vullen.
Na het herstel, wat tijdens de kerstdagen heeft mogen plaatsvinden (we hebben onze engineer in het lab een heerlijke maaltijd gebracht), kwam nog een uitdaging om de hoek. De data van de NAS was namelijk onderdeel van een virtuele server omgeving. Deze VHDX-bestanden dienden nog opgestart te worden om te kijken of de data nog wel te lezen was. Anders was deze oefening nog voor niets geweest. Onze engineers hebben met een Windows 2012 server een clone van elke VHDX gestart om te zien of deze iets wilde doen en helaas. Het wilde natuurlijk niet meteen lukken.
Nu moet u weten dat woorden als Geek, Nerd en Vakidioot bij ons geen scheldwoorden zijn, maar een compliment. ‘Onze nerds’ zijn aan de slag gegaan en hebben de VHDX-en gemount en hebben met speciaal zelf-ontwikkelde tools de data in de virtuele disks bekeken en hier een volgende recovery in uitgeoefend. Naar wat later bleek was de disk bij het afsluiten van de virtuele server, niet netjes afgesloten, maar was deze ‘gewoon uitgezet’. Dit is hetzelfde als de stekker eruit trekken. Dan hebben openstaande processen in het geheugen niet de kans om hun data weg te schrijven en is de kans op data-corruptie aanwezig. Soms resulteert dit in niet-startende machines. Zo dus ook bij deze klant, bij meteen drie machines. Gelukkig is ook dit onze mensen weer gelukt, dus we ronden de case nu netjes af.
Nu dat we bijna het jaar afronden, hebben wij ook de data klaar staan voor deze klant, die nog snel nu de jaarwisseling in kan met een werkende server omgeving. Het voordeel was dat door de vele vrije feestdagen er weinig medewerkers last van hebben gehad, maar nu draaien er voor de jaarwisseling 2016 toch maar wel weer vijf virtuele servers, een database en ongeveer 50 mensen met een werkende omgeving. Iets wat anders een kater was geweest op maandag 4 januari 2016.